Przejście z jednego etapu edukacyjnego na kolejny zawsze budziło wiele emocji. Obecnie dylematy te mogą być jeszcze trudniejsze - z uwagi na obecną sytuację…
Może budzić ona różne emocje: niepewność, bezradność a nawet złość. Przed nami, jako dorosłymi, rodzicami, nauczycielami, stoi najtrudniejsze zadanie: jak pomimo naszych emocji, przekonań, opinii, nie stracić z pola widzenia tego, co najważniejsze, czyli naszych dzieci. Silne emocje, kategoryczne opinie dorosłych mają bardzo duży wpływ na postawę i samo- poczucie dzieci. Dlatego też, aby móc pomóc młodzieży w radzeniu sobie ze zmianą i jej skutkami, warto zadbać o siebie, o równowagę, przygotować się na różne rozwiązania i konstruktywne wsparcie emocjonalne oraz logistyczne własnego dziecka. Taka postawa pozwala nie tylko zachować proaktywność i poczucie wpływu w sytuacji zmiany, jest również bardzo ważnym zapleczem budującym poczucie bezpieczeństwa dziecka w poradzeniu sobie ze zmianą.
Moment zmiany – o czym warto pamiętać?
-Zmiana, sama w sobie, nie jest ani dobra, ani zła, jest naruszeniem obecnego status quo. Jest zarówno sytuacją kryzysową, jak i szansą na rozwój.
-Niemal każda nieprzewidywalna i nieplanowana zmiana ma podobną dynamikę: najpierw doświadczamy zaskoczenia, chaosu, niezgody i buntu, a po jakimś czasie adaptujemy się do nowej sytuacji, znajdujemy sposoby na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości, a z cza- sem odkrywamy, że zmiana to nie tylko strata, to także wynikające z niej korzyści.
-W sytuacji, kiedy zmiany przychodzą z zewnątrz, warto skoncentrować się na tym, na co mamy wpływ i na tym skupiać swoją energię i uwagę.
(źródło i więcej informacji: https://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/rekrutacja/21406/attachments/jak_madrze_wybierac_i_wspierac_-poradnik_-_rekrutacja_2019.pdf).
Uczniów klas ósmych zapraszam do zapoznania się ze stroną:
--
Dżesika Gawron