"Najlepszym spadkiem, jaki możemy pozostawić naszym dzieciom, są szczęśliwe wspomnienia”. /Og Mandino/
Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest potrzeba bycia kochanym, przynależności, bezpieczeństwa, zaufania i możliwości polegania na drugiej osobie. Fundamentem, na którym owe potrzeby są zaspokajane jest przede wszystkim rodzina.
To na niej wyrasta poczucie tożsamości człowieka, gdyż każde dziecko jest silnie związane emocjonalnie ze swoimi najbliższymi. Pielęgnowanie tradycji rodzinnych, wychowywanie dzieci w szacunku do niej, a przede wszystkim miłość i tolerancja to podstawa humanistycznego wychowania, którego elementy są założeniem projektu „Dzień Rodziny”.
Celem projektu było:
• promowanie wartości rodziny jako naturalnego środowiska wychowawczego,
• kształtowanie świadomości przynależności i poczucia bycia członkiem swojej rodziny,
• wdrażanie do uroczystego przeżywania i świętowania uroczystości rodzinnych,
• rozwijanie dziecięcej wyobraźni i aktywności twórczej oraz uzdolnień plastycznych,
• aktywizowanie do podejmowania działań na rzecz członków rodziny,
• integracja wokół wspólnych działań. kształtowanie świadomości przynależności i poczucia bycia członkiem swojej rodziny,
• poprawa nastroju poprzez stwarzanie sytuacji do odczuwania więzi z najbliższymi,
• wyzwalanie w dzieciach pozytywnych emocji w związku z przyjazną tematyką projektu,
• kształtowanie poczucia bezpieczeństwa,
- integracja społeczności szkolnej: dzieci, rodziców i nauczycieli,
- realizacja Programu Wychowawczo- Profilaktycznego.
Projekt był realizowany od 25 kwietnia do 19 maja. Rozpoczął się od przedstawieniem na spotkaniu z rodzicami prezentacji ,, Nie ma złych dzieci, niegrzecznych dzieci, trudnych dzieci. Są dzieci, które nie potrafią wyrażać swoich emocji w inny sposób, bo nikt ich tego nie nauczył”.
Dnia 18 maja uczniowie zaprosili do szkoły swoich rodziców. Przygotowali wcześniej zaproszenia, wykonali upominki i upiekli samodzielnie ciasto. Na początku odbył się oficjalny występ w odświętnych strojach i wyjątkowych nastrojach. Dzieci recytowały i wyśpiewały swoje uczucia do ukochanych rodziców. Przedstawiły historię życia Mamy i Taty. Wręczyły upominki i złożyły życzenia. Uczniowie wspólnie z rodzicami zaśpiewali piosenkę ,,Bo rodzina to rodzina”.
Druga część wspólnego Dnia Rodziny miała charakter sportowy. Nazwaliśmy ją RODZINNYM TURNIEJEM SPORTOWYM. Turniej – rozpoczął się rozgrzewką sportową, gdzie wszyscy wspólnie przygotowali swoje ciało poprzez ćwiczenia: skłony, podskoki, przysiady.
Oj co się tu działo!
Gwar, śmiech i radość słychać było w całej szkole. Wszyscy doskonale się bawili pokonując trudy różnych konkurencji. Zawodnicy jak również kibice dawali z siebie wszystko. Dzieci wspólnie z rodzicami rozgrywali wiele konkurencji: przeciąganie liny, slalom z woreczkami na głowie, wyścigi z jajkiem, zabawy z chustą animacyjną. Na sali gimnastycznej odbył się konkurs na zbudowanie jak najwyższej wieży. Rodzice okazali się mistrzami w budowaniu budowli z klocków. Dzieci były bezkonkurencyjne w zabawach z chustą. Turniej sportowy był doskonałą formą integracji dzieci z rodzicami i nauczycielkami.
Następnym punktem naszej zabawy było malowanie na folii pracy plastycznej ,,Jak spędzamy wspólnie czas”. Rodzice jak i również dzieci mogły się pochwalić swoimi zdolnościami plastycznymi. Dzień Rodziny był okazją dobrej, wspólnej zabawy.
W dniu 19 maja w naszej klasie gościliśmy przedszkolaków. Uczniowie klasy drugiej zaprezentowali przedstawienie pt. ,,Historia Mamy i Taty”. Przedszkolaki zostały zaproszone przez drugoklasistów do wspólnej zabawy. Na zakończenie spotkania dzieci obejrzały prezentację multimedialną ,, Moja Rodzina”.
Dziękujemy rodzicom za przygotowanie poczęstunku i wspólną zabawę.
Wiesława Banasiak, Edyta Kuźnicka