Legendy są nieodłączną częścią kultury i tradycji. Nasi przodkowie nie posiadali wielkiej wiedzy o początkach swojego państwa. Tworzyli więc na ten temat fantastyczne historie zwane legendami.
Nie znamy do dziś ich autorów, nie wiemy też, kiedy powstały. Początkowo były przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie. Zostały spisane dopiero w czasach, kiedy na nasze tereny przybyli ludzie posługujący się pismem. W procesie dydaktycznym legendy stanowią punkt wyjścia do wprowadzenia historycznego, pozwalają też lepiej zapamiętać uczniom fakty związane z kulturą i tradycją naszego kraju.
Swoją wiedzę z zakresu legend polskich zgłębiali uczniowie klasy IVc podczas realizacji projektu interdyscyplinarnego p.t. „W świecie legend”. W ramach prac projektowych uczniowie, pracując w grupach, przygotowali prezentacje wybranych legend, których treści zostały im wcześniej przedstawione i omówione na zajęciach języka polskiego oraz historii. Czwartoklasiści w trakcie pracy nad projektem wykorzystali także swoją wiedzę informatyczną tworząc prezentacje multimedialne i animacje poklatkowe wybranej legendy.
Podsumowaniem i zwieńczeniem pracy uczniów w ramach projektu była prezentacja otrzymanych wyników przed młodszymi koleżankami i kolegami z klasy IIb. Wszyscy uczniowie doskonale wywiązali się ze swoich zadań, o czym świadczyło zainteresowanie drugoklasistów, szczególnie animacjami legend, do których wykorzystano klocki lego oraz scenerię gry komputerowej Minecraft.
Projekt interdyscyplinarny „W świecie legend” łączył treści związane z językiem polskim, historią i informatyką. Prowadzony był przez nauczycieli uczących ww. przedmiotów. Głównym celem podjętych prac była realizacja polityki oświatowej w bieżącym roku szkolnym: „Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych”. Uczniowie, pracując metodą projektu mieli możliwość na kształcenie konkretnych umiejętności, m.in. planowania pracy własnej i grupy, zbieranie informacji i ich selekcji pod kątem przydatności, prezentowania wyników oraz przyswajania informacji i dzielenia się wiedzą z innymi.