"Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej." (Albert Einstein)
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej każdy uczeń potrzebuje wsparcia dla efektywnej realizacji własnego potencjału. Okres pierwszego etapu kształcenia jest okresem szczególnym, gdyż pierwsze lata doświadczeń szkolnych decydują o przyszłych losach dziecka, wyznaczają jego stosunek do nauki, dostarczają elementarnej wiedzy o świecie, kształtują poglądy i rozwijają zainteresowania.
Innowacja pedagogiczna ,,Nietypowa kartkówka, czyli co już potrafię ?” była odpowiedzią na zaspokojenie dziecięcej potrzeby ruchu, nauki i zabawy, a także wyjściem naprzeciw wymogom zawartym w podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego. Jej celem było sprawdzenie poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej w sposób niekonwencjonalny. Główną przyczyną kontynuowania innowacji na poziomie klasy III była potrzeba pokazania uczniom, że nauka ortografii, tabliczki mnożenia, czy rozwiązywania złożonych zadań matematycznych jest łatwa i przyjemna, a sprawdziany czy kartkówki wcale nie muszą być stresujące. W trakcie takich ,,kartkówek” uczniowie nabierali pewności siebie, wiary we własne możliwości i umiejętności. Proponowana przeze mnie forma sprawdzania, co uczniowie już potrafią była jednym z wielu sposobów kontrolowania wiedzy i umiejętności, a przy tym gwarantowała dobrą zabawę i uczyła trudnej sztuki samooceny. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach lekcji obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w miesiącu.
Efekty:
- Osiągnięcie przez uczniów umiejętności i nawyku poprawnego pisania oraz kontroli własnego tekstu.
- Przygotowanie uczniów do rozwijania samodzielności i wytrwałości w procesie odkrywania oraz rozwiązywania problemów matematycznych.
- Podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie nowych form pracy z uczniem łączących naukę, zabawę i ruch.
- Wypracowanie szacunku do pracy swojej i innych, wzajemnej pomocy bez rywalizacji.