To tylko część prawdy. Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi pozwala żyć spokojnie. Pieniądze zarobione solidną pracą, a czasem cierpliwie oszczędzane pozwalają spełnić marzenia. Posiadanymi finansami można wspomagać potrzebujących, pomóc chorym, ratować zwierzęta, czy wspierać inne szlachetne inicjatywy. Poznanie wartości pieniądza i upowszechnianie wiedzy dotyczącej gospodarowania środkami finansowymi było celem bloku zajęć edukacji ekonomicznej przeprowadzonych w klasie 8A w ramach lekcji matematyki.
A zaczęło się dość spontanicznie i ... patriotycznie, gdyż w ramach uczczenia Święta Niepodległości, podczas lekcji matematyki sięgnęliśmy do zasobów edukacyjnych Narodowego Banku Polskiego (video z audiodeskrypcją, napisami dla niesłyszących i tłumaczeniem migowym).
Filmy „Historia złotego” oraz „Złoty - wszystko, co chcecie wiedzieć o monetach i banknotach” dały nam odpowiedź na pytania: Jakie były początki polskiej waluty i dlaczego płacimy złotym? Jak zmieniły się polskie pieniądze po denominacji w 1995 r.? Ile jest banknotów i monet w obiegu i jaka jest ich wartość? Jak produkuje się banknoty i monety w mennicy? Jaka jest trwałość banknotów i który „żyje” najdłużej? Kiedy banknot staje się pieniądzem i na czym polegała modernizacja zabezpieczeń banknotów? Żywa dyskusja po obejrzeniu filmów, wymiana doświadczeń, szeroka znajomość tematu przez niektórych uczniów oraz deklaracja Dominiki, iż jej mama – specjalistka w zakresie księgowości, chętnie przyjdzie na lekcję i opowie o swojej pracy, były inspiracją do poszerzenia wiedzy z tego zakresu.
Ale … najpierw podstawa programowa, czyli elementarne obliczenia procentowe oraz stosowanie ich do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym. Obliczaliśmy podwyżki i obniżki sprzętu AGD oraz ubrań. Porównywaliśmy promocje artykułów żywnościowych w gazetkach, a że święta były tuż, tuż to uzyskana wiedza przydała się podczas zakupów świątecznych. Porównywaliśmy lokaty pieniężne znanych banków, korzystając z ofert na stronach internetowych i ulotkach bankowych. Przeprowadzaliśmy symulację zysku z ulokowania w banku 100 tys. złotych na okres 2-letni z uwzględnieniem „podatku Belki”. Obliczaliśmy wynagrodzenie Pana Abackiego, który dostał podwyżkę oraz wynagrodzenie Pana Babackiego, który dostał premię miesięczną. Wiemy już, co to jest podatek dochodowy, pensja brutto i netto. Znamy stopy procentowe podatku VAT od towarów i usług, wiemy na jakie wyroby nakładana jest akcyza i cło. Obejrzeliśmy formularze podatkowe PIT i CIT w wersji elektronicznej w serwisie e-Deklaracje.
Na stronie „Finansoaktywni” obejrzeliśmy prace naszych rówieśników, dotyczące podatków, nagrodzone w konkursie, w który braliśmy udział w ubiegłym roku. Wiemy, na co przeznaczane są podatki i że warto je płacić. Ręczne wypisanie formularza faktury również nie sprawiło nam większych problemów.
Podsumowaniem bloku zajęć była wizyta na lekcji p. Joanny Dawickiej – mamy Dominiki, która z pasją opowiedziała nam o pracy księgowej, pokazała kilka dokumentów księgowych i wyczerpująco odpowiedziała na pytania.
Mam nadzieję, iż rozbudzenie ciekawości uczniów poruszanymi zagadnieniami dało im odpowiedź na pytanie „ A po co mi ta matma?” oraz przyczyniło się do rozwoju poznawczego młodego pokolenia, które za kilkanaście lat kreować będzie rynek i gospodarkę.
A.Ł.