W okresie od grudnia 2020 r. do sierpnia 2021 r. w Zespole Szkół w Przykonie zrealizowano pierwszy etap projektu Kompetentni.pl. Kompleksowy program wsparcia uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół w Przykonie dofinansowanego ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.
zdjęcia (Arleta Trzmielewska, Aneta Łysiak, Sylwia Wysocka-Rykała)
Główne cele projektu to rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych na rynku pracy oraz indywidualizacja podejścia do ucznia, w tym wsparcie rozwoju uczniów zdolnych oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W ramach projektu przeprowadzono zaplanowaną w harmonogramie liczbę godzin zajęć dodatkowych dla uczniów szkoły podstawowej:
• zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w zakresie edukacji wczesnoszkolnej dla uczniów klas I;
• zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów klas I oraz klas IV-VIII;
• zajęcia logopedyczne dla uczniów klas I oraz klas IV-VIII;
• zajęcia z integracji sensorycznej;
• zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki dla uczniów klas II-VIII ;
• zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów klas VII-VIII;
• koło zainteresowań „Matematyka w przyrodzie” dla uczniów klas III;
• laboratorium matematyczno-przyrodnicze dla uczniów klas IV-V;
• projekty edukacyjne o charakterze badawczym z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych dla klas VI;
• laboratorium fizyczno-chemiczne dla klas VII;
• warsztaty matematyczne dla klas VIII;
• koła zainteresowań z języka angielskiego i języka niemieckiego dla uczniów klas I-VIII.
Na zajęciach, w zależności od ich specyfiki, realizowano następujące cele szczegółowe:
• wyrównywanie zaległości w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności z podstawy programowej oraz rozwijanie umiejętności czytania, pisania, liczenia;
• rozpoznawanie i niwelowanie trudności w uczeniu się;
• stwarzanie możliwości rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie w społeczeństwie;
• usuwanie zaburzeń mowy, ćwiczenie sprawności narządów artykulacyjnych, stymulowanie rozwoju mowy i wyrównywanie opóźnień w tym zakresie, podnoszenie sprawności językowej;
• stymulowanie centralnego układu nerwowego, normalizacja pracy systemów przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, słuchowego i wzrokowego oraz poprawa reakcji posturalnych;
• rozbudzanie zainteresowania naukami przyrodniczymi i matematyką oraz pasji poznawczych;
• kształtowanie umiejętności takich jak: korzystanie z informacji, rozumowanie i wykorzystanie wiedzy w praktyce, obserwacja, eksperymentowanie, wnioskowanie, myślenie przyczynowo-skutkowe, logiczne myślenie;
• doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
• organizowanie procesu uczenia się.
Zajęcia odbywały się w formie stacjonarnej oraz w formie zdalnej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wykorzystywane były e-podręczniki i e-zasoby dydaktyczne stworzone dzięki środkom EFS. Podczas zajęć stosowano metody, techniki i formy pracy adekwatne do zróżnicowanych możliwości edukacyjnych uczennic i uczniów, wprowadzano treści promujące równość szans kobiet i mężczyzn.
W ramach projektu przeprowadzono zaplanowaną w harmonogramie liczbę szkoleń dla nauczycieli:
• Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
• Techniki motywowania uczniów. Aby uczniom chciało się chcieć.
W ramach podnoszenia kwalifikacji kadry pedagogicznej jedna z nauczycielek rozpoczęła studia podyplomowe: „Pedagogika specjalna – surdopedagogika”. Celem studiów jest uzyskanie kwalifikacji do pracy z uczniem z niepełnosprawnością słuchową i zaburzeniami słuchu.
W ramach projektu doposażono 4 pracownie przedmiotowe (matematyczną, fizyczno-chemiczną, biologiczną i geograficzną) oraz pracownię integracji sensorycznej – zakupiono nowoczesny sprzęt IT, sprzęt terapeutyczny, pomoce dydaktyczne, sprzęt do prowadzenia doświadczeń i eksperymentów. Zakupiono także materiały biurowe dla uczniów i pomoce dydaktyczne do zajęć.