
Innowacja pedagogiczna ,,Zabawy z ortografią" skierowana była do uczniów klasy IIb i kontynuowana w klasie III.
Była realizowana od lutego 2020 roku do maja 2021roku. Działania ćwiczące ortografię, objęte innowacją, były włączone w proces dydaktyczno-wychowawczy, jednocześnie stanowiły jego wsparcie. Zajęcia odbywały się raz w miesiącu w ramach zajęć lekcyjnych.
Inspiracją do opracowania innowacji stały się spostrzeżenia, że poprawne pisanie sprawia problemy wielu uczniom. Podczas pisemnej wypowiedzi dzieci skupiają uwagę na jej treści i popełniają błędy, których nie robią wykonując typowe ćwiczenia ortograficzne. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że nawyk poprawnego pisania nie do końca został wyćwiczony. Zaobserwowano, że uczniom brakuje umiejętności jednoczesnej koncentracji na treści i na prawidłowej pisowni.
Celem innowacji było:
- kształtowanie nawyku prawidłowego stosowania zasad ortograficznych,
- wdrażanie do systematyczności oraz samokontroli,
- nabywanie umiejętność wyszukiwania informacji z różnych źródeł,
- poprzez zabawę i naukę poznawanie i utrwalanie zasady i reguł ortograficznych,
- wyrabianie nawyku korzystania ze słowniczka ortograficznego,
- uważne słuchanie wypowiedzi i korzystanie z przekazanych informacji,
- umiejętność współpracy w grupie.
Zajęcia były uatrakcyjniane poprzez gry i zabawy, które są naturalną potrzebą dziecka w tym wieku. W pracy z uczniami stosowano: karciane gry ortograficzne, metodę ćwiczeń ortograficzno- redakcyjnych, zgaduj- zgadula, lapbooki ortograficzne, lizaki ortograficzne, metody kształcące poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, metody stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
W wyniku realizacji innowacji uczniowie:
- utrwalili zasady ortograficzne,
- potrafią biegle korzystać ze słownika ortograficznego,
- korzystają z różnych źródeł informacji,
- przejawiają umiejętności spostrzegania, logicznego myślenia i koncentracji,
- chętnie podejmuje się zadań i pokonuje trudności,
- chętniej brali udział w konkursie ortograficznym,
- są samokrytyczny i wierzą we własne siły,
- wykorzystują swoje mocne strony i doskonalą słabe,
- stosują zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych,
- rozwijają swoje zainteresowania ortografią.
Wiesława Banasiak