Podsumowanie innowacji pedagogicznej ,,Zabawy z ortografią"

Innowaca w 3 b

 

Innowacja pedagogiczna  ,,Zabawy z ortografią" skierowana była  do uczniów klasy IIb i kontynuowana  w klasie III. 

Była realizowana  od lutego 2020 roku do maja 2021roku. Działania ćwiczące ortografię, objęte innowacją, były włączone w proces dydaktyczno-wychowawczy,  jednocześnie stanowiły jego wsparcie. Zajęcia odbywały się  raz w miesiącu w ramach zajęć lekcyjnych.

zdjęcia

Inspiracją do opracowania innowacji stały się spostrzeżenia, że poprawne pisanie sprawia problemy wielu uczniom. Podczas pisemnej wypowiedzi dzieci skupiają uwagę na jej treści i popełniają błędy, których nie robią wykonując typowe ćwiczenia ortograficzne. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że nawyk poprawnego pisania nie do końca został wyćwiczony. Zaobserwowano, że uczniom brakuje umiejętności jednoczesnej koncentracji na treści i na prawidłowej pisowni.

Celem innowacji było: 

 - kształtowanie nawyku prawidłowego stosowania zasad ortograficznych,

- wdrażanie do systematyczności oraz samokontroli,

- nabywanie umiejętność wyszukiwania informacji z różnych źródeł,

- poprzez zabawę i naukę poznawanie i utrwalanie  zasady i reguł ortograficznych,

- wyrabianie  nawyku korzystania ze słowniczka ortograficznego,

- uważne słuchanie  wypowiedzi i korzystanie z przekazanych informacji,

- umiejętność współpracy w grupie.

Zajęcia były uatrakcyjniane poprzez gry i zabawy, które są naturalną potrzebą dziecka w tym wieku. W pracy z uczniami stosowano: karciane gry ortograficzne, metodę ćwiczeń ortograficzno- redakcyjnych, zgaduj- zgadula, lapbooki ortograficzne, lizaki ortograficzne, metody kształcące poszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, metody stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

W wyniku realizacji innowacji uczniowie:

- utrwalili zasady ortograficzne,

- potrafią biegle korzystać ze słownika ortograficznego,

- korzystają z różnych źródeł informacji,

- przejawiają umiejętności spostrzegania, logicznego myślenia i koncentracji,

- chętnie podejmuje się zadań i pokonuje trudności,

- chętniej  brali  udział w konkursie ortograficznym,

- są samokrytyczny i wierzą we własne siły,

- wykorzystują swoje mocne strony i doskonalą słabe,

- stosują  zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych,

- rozwijają  swoje zainteresowania ortografią.

Wiesława Banasiak



 

Pomoc psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna

"Sukces to Przedszkole w Przykonie"

"CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

Projekt "Równy start w przyszłość"