
5 maja to Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych oraz Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. To okazja do refleksji nad tym, jak odnosimy się do osób z różnymi ograniczeniami? Czy traktujemy ich tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani? Czasem wystarczy zauważyć i postarać się zrozumieć drugiego człowieka, wykazać się odrobiną empatii.
Film Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
Celem działań podejmowanych w klasie I A jest uświadomienie dzieciom, że wszyscy jesteśmy równi, tacy sami, choć każdy z nas jest inny. Dzięki temu świat jest ciekawszy. Mamy takie same prawa, pragnienia i marzenia. Wszyscy mają prawo chodzić do szkoły, uczyć się, rozwijać swoje zainteresowania, pracować, spędzać wolny czas tak, jak lubią. Każdemu należy się szacunek.
Warto też uświadomić sobie, że nikt z nas nie jest doskonały. Dzieci uczą się od nas dorosłych, zatem zadbajmy, by wzrastały w atmosferze tolerancji i zrozumienia. Przyczyniajmy się do likwidacji istniejących barier i tworzenia jak najlepszych warunków wsparcia.
Niepełnosprawni to osoby wyjątkowe, które wiele wnoszą w nasze życie. To Oni każdego dnia uczą nas czegoś nowego, wzbogacają o nowe doświadczenia. Niepełnosprawność nie może być przyczyną dyskryminacji. Rozwijajmy wśród najmłodszych postawę tolerancji.
Na zawsze niech pozostaną z nami słowa Kamila Kurzawy, podopiecznego Domu Samopomocy Ostoja:
Nie osądzaj mnie za moją małą lub dużą dziwaczność.
Zobacz we mnie człowieka, a nie niepełnosprawność!”
Zapraszam do wysłuchania czym dla dzieci jest niepełnosprawność. Ich wypowiedzi powinny stanowić dla nas wskazówki, na co należy zwrócić uwagę i jak wspierać osoby z różnymi trudnościami.