Jak uatrakcyjnić najmłodszym uczniom spędzanie przerw międzylekcyjnych?
Jak kreatywnie zagospodarować czas i kształtować zdolności do wdrażania dziecięcych pomysłów i inicjatyw? Jak niwelować poziom stres u uczniów? Jak kształtować relacje społeczne, uczyć przez zabawę, stymulować rozwój?
Odpowiedzią na powyższe pytania, a jednocześnie alternatywą dla powszechnego problemu, jakim jest nadużywanie telefonów komórkowych było opracowanie i wdrożenie przez zespół nauczycieli innowacji „Aktywna przerwa”.
Film z projektu "Aktywna przerwa" (YouTube)
Założenia programu realizowane były od października 2019 r. do marca 2020 r.
Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Uczestnicy z uśmiechem na twarzy brali udział w zajęciach i zabawach ruchowych, dopytywali o dalsze działania, sami wychodzili z pomysłami. Uznali, że mieli okazję bliżej się poznać, czuli się bezpiecznie, chętnie współpracowali w grupach zadaniowych, ciekawie i atrakcyjnie spędzali czas między lekcjami.
Akcje i wydarzenia zrealizowane w ramach „Aktywnej przerwy”: Dzień Origami, Dzień Odpoczynku, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Kubusia Puchatka i Dzień Pluszowego Misia, Światowy Dzień Bicia Rekordów, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, Światowy Dzień Rzucania Palenia, Dzień Kredki, Andrzejki, Mikołajki, Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, Dzień Logopedy, Dzień Pomocy Potrzebującym, Dzień Wolontariusza, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn, Międzynarodowy Dzień Pisarzy i Dzień Księgarza.
Z obserwacji nauczycieli wynika, że innowacja sprzyjała kreatywnej postawie, rozwijaniu kompetencji kluczowych, zdobywaniu cennych doświadczeń oraz stosowaniu niestandardowych rozwiązań i metod pracy. Rodzice wyrazili pozytywne opinie wobec możliwości ograniczenia używania telefonów komórkowych podczas pobytu uczniów w szkole.
Innowacja „Aktywna przerwa” wpłynęła na budowanie pozytywnego wizerunku szkoły, wzbogaciła ofertę edukacyjną placówki, stworzyła dobre warunki ku temu, aby nastąpiła poprawa bezpieczeństwa podczas przerw międzylekcyjnych. Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie postrzegana jest jako miejsce bezpieczne, przyjazne dziecku.
Zespół nauczycieli:
Sylwia Wysocka-Rykała, Maria Kolińska, Dżesika Gawron, Alina Polasik, Aneta Łysiak