
31 maja obchodziliśmy Światowy Dzień bez Tytoniu. Święto to stanowi okazję do zwrócenia uwagi całego świata na powszechność nałogu palenia papierosów i jego negatywne skutki. W tę akcję włączyli się również uczniowie klas I - III, podejmując szereg działań, by chronić zdrowie własne i bliskich.
Medale dla osób rzucających palenie w wykonaniu uczniów I a (wychowawca p. Ewa Dyrtkowska)
Prace uczniów klasy II a z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu (wychowawca p. Maria Kolińska)
Prace uczniów klasy III a z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu (wychowawca p. Sylwia Wysocka-Rykała)
Celem podejmowanych działań było:
- uporządkowanie i poszerzenie informacji u dzieci na temat zdrowia,
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie,
- zapoznanie ze skutkami szkodliwości palenia nikotyny,
- przybliżenie problemów związanych z biernym paleniem,
- uświadomienie przyczyn, dla których młodzi ludzie palą papierosy,
- udzielenie wskazówek, jak radzić sobie w sytuacjach, gdy inni palą i namawiają do palenia,
- kształtowanie u dzieci postawy asertywności,
- wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia.
W ramach kampanii antynikotynowej we wszystkich klasach odbyły się rozmowy na temat skutków tego nałogu. Ponadto uczniowie klas pierwszych obejrzeli prezentację pt. „31 maja 2020 Światowy Dzień bez Tytoniu” i film „Zastanów się, czy warto” oraz wykonali medale dla osób rzucających palenie.
Drugoklasiści oglądali film ,, Jak papierosy wpływają na nasze zdrowie" i wykonanie ulotki na temat szkodliwości palenia papierosów.
Trzecioklasiści zaś obejrzeli prezentację na temat papierosów oraz schorzeń przez nie wywoływanych. Wykonali także prace plastyczne przestrzegające przed skutkami palenia. Podawali powody, dla których nie warto sięgać po papierosy, w tym m. in.: nieprzyjemny zapach z ust, ubrań, brzydkie zęby, choroby serca, nowotwory, szybsze starzenie się skóry, obniżenie sprawności fizycznej, a także wysokie koszty, które generuje palenie. Ponadto uczniowie klasy IIIa, realizując klasowy projekt „Chroń zdrowie – NIE PAL!”, pisali listy do bliskich, w których zachęcali do rzucenia nałogu. Argumenty, których używali w dobitny sposób pokazywały, jak bardzo szkodzi to zdrowiu i życiu człowieka. Przeczytali także opowiadanie o swoich rówieśnikach, którzy palenie postrzegali jako krok ku dorosłości. Po omówieniu doszli jednak do wniosku, iż palenie: wcale nie jest dorosłe, w tym wieku nie jest oznaką dorosłości, tylko głupoty, ogólnie jest niezdrowe oraz głupie i dziecinne. Uczyli się też asertywności, czyli zachowań stanowczych, sztuki odmawiania w sytuacjach nacisku ze strony innych.
Wierzymy, że podejmowane działania skłonią dorosłych do zastanowienia się, a uczniów uchronią przed rozpoczęciem palenia.