Sprawdź się - interaktywny quiz dla uczniów klasy Ic
Od 7 stycznia do 30 maja uczniowie klasy Ic realizowali innowację pedagogiczną „Matematyka w świecie baśni, bajek, wierszy i opowiadań”.
Cele innowacji to:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie umiejętności czytania, pisania, wypowiadania się i liczenia,
- kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
- rozbudzanie zainteresowań matematycznych,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
Nowatorstwo rozwiązań innowacyjnych polegało między innymi na:
- wzbogaceniu listy lektur dla uczniów I etapu kształcenia,
- uwzględnieniu następujących gatunków literatury dziecięcej: baśni, bajek, legend, opowiadań, wierszy,
- nawiązaniu współpracy z biblioteką,
- integracji treści wszystkich edukacji,
- integracji środowiska szkolnego, lokalnego i rodzinnego uczniów wokół wspólnego zagadnienia
Działania były podejmowane na cotygodniowych zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów. Dzieci czytały fragmenty utworów samodzielnie oraz słuchały tych czytanych przez nauczyciela, rodziców i zaproszonych gości.
Były to m.in.: opowiadanie „Dziadziuś Edzio” Andrzeja Grabowskiego, wybrane wiersze Marii Konopnickiej, legenda „O Lechu, Czechu i Rusie”, bajka „Pinokio” na podstawie powieści Carla Collodiego, wiersz „Rycerz Krzykalski” Juliana Tuwima, baśń „Stoliczku, nakryj się!” Braci Grimm, bajka edukacyjna "Ptyś i Balbina", legenda warszawska "Złota Kaczka" Artura Oppmana, baśń "Królowa Śniegu" H.Ch. Andersena.
Do wszystkich utworów uczniowie rozwiązywali łamigłówki matematyczne. Ponadto powstało wiele różnobarwnych prac plastycznych i bajkowych postaci, a także odbył się mini-teatrzyk, w którym wykorzystano własnoręcznie wykonane przez uczniów rekwizyty.
Zamierzone cele zostały osiągnięte dzięki właściwie dobranym treściom dopasowanym do wieku i możliwości dziecka, dobrej organizacji i przebiegowi procesu edukacyjnego oraz odpowiednio dobranym formom, metodom i środkom dydaktycznym.
Ewaluacja polegała na bezpośredniej obserwacji dzieci i rozmowie z nimi, analizie ich wypowiedzi oraz przeprowadzeniu analizy wyników quizu sprawdzającego zdobytą wiedzę.
Korzyści dla uczniów po przeprowadzonej innowacji. Uczniowie:
- rozwinęli kontakt z książką w taki sposób, że był on dla nich przygodą, która rozwija ich wyobraźnię i stanowi radość dzieciństwa,
- rozwinęli zainteresowania czytelnicze,
- mieli możliwość uczestnictwa w zajęciach innych niż „zwykła” lekcja,
- mogli odkryć swój talent,
- ukształtowali i utrwalili prawidłowe zachowania, umiejętność pracy w grupie,
- poszerzyli własne horyzonty myślowe,
- utrwalili zdobytą wiedzę i umiejętności,
- pożytecznie spędzili czas wolny.