W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu klasa 5a wzięła udział w warsztatach dotyczących agresji w sieci.
Uczniowie dowiedzieli się, czym się różni język szakala od języka żyrafy, co jest najlepszym lekarstwem na hejt w sieci, co to znaczy, że można porozumiewać się bez przemocy. Podjęli próbę analizy komentarzy w sieci pod względem poziomu ich agresywności, aby na dalszym etapie wprowadzić rozróżnienie między konstruktywną krytyką, a hejtem.
Piątoklasiści wiedzą już, iż konstruktywna krytyka jest komentarzem odnoszącym się do tematu czy zachowania, a nie do osoby, że koncentruje się na tym, co dana osoba zrobiła i jak naszym zdaniem może zrobić to lepiej, przez co jest wskazówką zachęcającą do rozwoju. Komentarze będące konstruktywną krytyką odnoszą się do wytworu lub konkretnych jego elementów (np. tekstu piosenki czy strojów). Zwykle dają bardziej złożony obraz zarówno tego, co autorowi komentarza się podoba, jak i nie podoba. Mogą zawierać także wskazówki dotyczące tego, co warto w przyszłości poprawić.
Hejt natomiast to komentarz wymierzony przeciwko osobie, pokazujący czyjąś niechęć, pogardę i wrogość, często wyrażony jest w sposób obraźliwy i wulgarny. Komentarze agresywne odnoszą się w obraźliwy sposób do osoby, której dotyczą.
Uczniowie opracowali również katalog sposobów reagowania na agresję słowną w sieci, który zawierał m. in.: ignorowanie, usuwanie komentarzy (jeśli to nasz profil), odpowiadanie w przyjaznym tonie, odpowiadanie z nazwaniem zachowania autora komentarza np.: „To, co piszesz jest agresywne i nie zgadzam się na to.”, zgłoszenie hejtu administratorowi kanału/portalu, zgłoszenie hejtu jako przestępstwa poprzez stronę: http://hejtstop.pl/ lub do odpowiednich instytucji. W końcowym etapie zajęć podjęli próbę udzielenia odpowiedzi na przykładowy, agresywny komentarz.
Zajęcia realizowane były w ramach projektu LEKCJE Z EMOCJAMI, który piątoklasiści realizują od października 2019 r. we współpracy z Fundacją Uniwersytet Dzieci. Warsztaty przeprowadziła wychowawczyni – p. Aneta Łysiak w oparciu o materiały Fundacji.