„Działajmy razem! Uzależnieniu i cyberprzemocy mówimy NIE!

 

Każdego dnia porozumiewamy się z ludźmi, czytamy o najnowszych wydarzeniach, robimy zakupy, oglądamy filmy, słuchamy muzyki, piszemy smsy, e-maile, zamieszczamy posty na forach internetowych, udostępniamy zdjęcia na portalach społecznościowych, ale czy mamy nad tym kontrolę?

zdjęcia

• Czy zastanowiliśmy się kiedyś, co to jest Internet? 

• Co nam daje?

• Jakie są korzyści i niebezpieczeństwa? 

Okazuje się, że to nie tylko źródło wiedzy, ale także miejsce, gdzie na nieświadomych internautów czyha wiele zagrożeń. Korzystanie z jego zasobów i możliwości nie zawsze jest bezpieczne. Plaga uzależnień od Internetu oraz cyberprzemoc to efekt tego, że od rozwiniętej na szeroką skalę technologii informacyjno-komunikacyjnej nie sposób się odizolować, że współcześnie jesteśmy z nią nierozerwalnie związani. Niestety  to dobrodziejstwo o nieograniczonych możliwościach, co raz częściej okazuje się być złodziejem czasu, zmorą, przez którą łatwo popaść w tarapaty. 

Uczniowie klas IVa i IVc przekonali się o tym zarówno podczas wielokrotnych rozmów z wychowawcami, jak i lekcji bibliotecznej ph. "Nie bądź paplą. Bezpieczeństwo w internecie", zorganizowanej przez CDN PBP Filia w Turku.  Przedsięwzięcia te podejmowane w ramach projektu z udziałem czwartoklasistów „Działajmy razem! Uzależnieniu i cyberprzemocy mówimy NIE!” związane są, z przypadającym na 5 lutego, Dniem Bezpiecznego Internetu a także realizacją kierunków polityki oświatowej państwa i wynikają z założeń programu profilaktyczno – wychowawczego szkoły. Mają na celu:

- zapoznanie uczniów ze zasadami bezpiecznego, kulturalnego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu,

- przybliżenie zagrożeń związanych z Internetem, wynikających z niewłaściwego korzystania z niego oraz sposobów ich unikania, 

- uświadomienie uczniom roli ograniczonego zaufania do tego, co znajduje się w sieci, 

- promowanie postawy anonimowości,

- poznanie zasad postępowania w przypadkach cyberprzemocy oraz jej konsekwencji zarówno dla ich ofiar jak i sprawców, 

- budowanie pozytywnych relacji między uczniami.

W efekcie uczniowie  przekonali się, że warto dbać o bezpieczeństwo swoich danych, haseł, sprzętu, przez który łączą się z Internetem, połączenia internetowego. Wiedzą, jakie skutki i odpowiedzialność ciążą na nich w momencie publikowania informacji i materiałów dotyczących ich samych lub innych osób, odpowiedzialności za własne słowa i czyny w szkole i poza nią. Wiedzą też, kiedy lepiej działać w Internecie pod nazwiskiem, a kiedy zachować anonimowość, a ponadto mają świadomość, że anonimowość w sieci może być pozorna, jeśli się o nią odpowiednio nie zadba. 

Biblioteka okazała się być labiryntem, a uczniowie poszukiwaczami, ale tym razem sposobów, jak uchronić się przed zagrożeniami. W sieci bowiem podobnie jak w rzeczywistości poza nią – należy przestrzegać zasad. Takie wskazówki ukryte były właśnie między książkami.

Elementem utrwalającym wiedzę i pokazującym szerzej efekty zajęć może być mini-kampania reklamowa, promująca bezpieczeństwo w sieci i uwrażliwiająca na czyhające niebezpieczeństwa.

Problematyka projektu czwartoklasistów jest bliska każdemu z nas i  dotyka praktycznie wszystkich obszarów życia człowieka.

Internet jest skarbnicą wiedzy i otwiera przed ludźmi nowe możliwości. Należy jednak korzystać z niego rozważnie. Sieć bowiem nie zapomina, bo zamieszczone w niej materiały pozostają tam na zawsze. Jeśli tylko udostępniamy jakieś informacje w Internecie – tracimy nad nimi kontrolę.

„Działajmy razem!” Wychodząc naprzeciw tegorocznemu hasłu Dnia Bezpiecznego Internetu, łączymy siły nauczycieli, wychowawców, uczniów i rodziców, decydując się na próbę "odcięcia dzieci" od tabletów i telefonów komórkowych. W zamian spróbujemy zaktywizować środowisko szkolne w trakcie przerw, by rozwijać interakcje społeczne i integrować społeczność uczniowską. Nagminne i nieustanne używanie tych urządzeń stanowi ogromny problem. Uczniowie nie potrafią się skupić, mają problemy z koncentracją uwagi, zapamiętywaniem, często zaniedbują obowiązki szkolne, czy relacje rodzinne. 

To na nas dorosłych spoczywa obowiązek modelowania właściwych postaw dzieci. Bądźmy odpowiedzialni! Wszyscy mamy wpływ na to, co dzieje się  w sieci.



 

Pomoc psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna

"Sukces to Przedszkole w Przykonie"

"CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

Projekt "Równy start w przyszłość"