Lekcja tolerancji - kształtowanie wśród uczniów postawy otwartości wobec niepełnosprawnych, kompetencji społecznych i obywatelskich

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych obchodzony 3 grudnia oraz 5 grudnia Międzynarodowy Dzień Wolontariusza to święta, które upowszechniają idee tolerancji, otwartości i szacunku. W związku z tym wychowawcy klas IVa i IVc zorganizowali cykl zajęć, przybliżających dzieciom problemy, z jakimi każdego dnia muszą zmierzyć się ludzie niepełnosprawni.

Uczniowie, uczestnicząc w nietypowych lekcjach, mogli doświadczyć,  w jaki  sposób odbierają świat osoby z różnymi dysfunkcjami. Tym samym poszukiwali odpowiedzi na pytanie - czym jest niepełnosprawność? Ogromnym wyzwaniem okazało się pisanie, czytanie, czy poruszanie się po sali z opaską na oczach. Wszystko straciło swój urok i blask, obraz stał się rozmyty, litery i kształty trudne do rozszyfrowania. Niektóre dzieci spróbowały przemieścić się, przesiąść z krzesła na krzesło bez podpierania na nogach, licząc jedynie na siłę mięśni rąk. Zmagania te przybliżyły uczniom specyfikę funkcjonowania osób niedowidzących niepełnosprawnych ruchowo. Niezwykle trudne okazało się również pisanie, czy nawet chwytanie przedmiotów, mając na dłoniach rękawice kuchenne lub robocze. Tym samym dzieci uświadomiły sobie, jakie problemy napotykają każdego dnia osoby z deficytami narządów ruchu. Nie mniej problematyczne okazały się również zaburzenia integracji sensorycznej, czyli wrażeń zmysłowych np.: dotykowych, węchowych, smakowych, czy równowagi. Jak nieprzyjemne a nawet bolesne mogą okazać się niektóre zapachy chociażby przypraw lub drażniące faktury ubrań.

Sytuacje, z którymi musieli zmierzyć się uczniowie, miały na celu uzmysłowienie, że niepełnosprawni są wśród nas, że mają takie same potrzeby jak my, że chcą być traktowani na równi z osobami pełnosprawnymi. Stąd tak istotne jest kształtowanie postaw społecznych i obywatelskich, by mieć świadomość, że sposób, w jaki postrzegamy siebie, swoje możliwości, mocne i słabe strony, wpływa na to, w jaki sposób wchodzimy w relacje z innymi ludźmi, czy jesteśmy w stanie podejmować nowe wyzwania i zadania wymagające współpracy np. z niepełnosprawnymi w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Swoistym podsumowaniem była projekcja filmu, który uświadomił dzieciom,  że najważniejszym pragnieniem człowieka jest potrzeba równego traktowania i akceptacja. Można osiągnąć niemalże wszystko, czego się zapragnie, jeśli tylko ma się odpowiednio dużo samozaparcia, ambicji i motywacji. "Im trudniejsza jest walka, tym większe zwycięstwo".

Najbardziej wymowne były jednak wypowiedzi uczniów w ramach ewaluacji zajęć:

- Czułam się bezbronna i bezradna.

- Odczuwałem dyskomfort.

- Wykonanie tego zadania kosztowało mnie wiele wysiłku, bolą ręce, nie mogłem sobie poradzić, miałem ograniczone możliwości, byłem bezsilny, słaby.

- Miałem problem z przemieszczaniem się. Towarzyszyła mi niepewność, brak pewności siebie.

- To było straszne.

- Okropne uczucie ale pouczająca lekcja.

- Ludzie niepełnosprawni każdego dnia muszą się zmierzyć z trudnościami, barierami, a my mieliśmy tylko kilka minut, aby uświadomić sobie ich sytuację.


 

Pomoc psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna

"Sukces to Przedszkole w Przykonie"

"CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

Projekt "Równy start w przyszłość"