Lapbook jest czymś w rodzaju teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk mieszczący się na naszych kolanach, stąd właśnie jej nazwa.
„Książka na kolanach” jest coraz częściej wykorzystywana na zajęciach szkolnych przez nauczycieli.
Czytanie w celu poszukiwania informacji jest przy tworzeniu lapbooka naturalną koniecznością, a karty z samodzielnej lektury książek stanowią swoistą nagrodę – świadectwo czytelniczych dokonań i wspomnienie związanych z tym przeżyć.
Można stworzyć lapbook na każdy temat i z każdego przedmiotu. Ciekawy lapbook może powstać na temat jednej lektury lub na temat wielu książek tego samego gatunku np. baśni lub bajek, które dziecko przeczytało w swoim życiu. Nauczyciel – bibliotekarz Magdalena Pietruszka na zajęciach rozwijających czytelnictwo postanowiła stworzyć z uczniami kl. II i III lapbook do zebrania i uporządkowania informacji na temat przeczytanej wcześniej książki A.A. Milne'a pt.: „Kubuś Puchatek”.
Do wykonania lapbooka potrzebne nam były kartonowe teczki, w których umieściliśmy informacje na wybrany temat w postaci: rysunków, zdjęć, cytatów, Wszystko to zostało umieszczone w schowkach, kieszonkach i na karteczkach o przeróżnych kształtach, do których można zajrzeć jak do pamiętnikowego sekretu.
Dzieci tworząc swój lapbook, miały okazję wykazać się zdolnościami estetycznymi i artystycznymi, mogły wykorzystać swój talent plastyczny do zilustrowania informacji, które umieściły w teczce. Zebrane informacje tworzą swoiste kompendium wiedzy na temat przeczytanej książki.
Lapbook jest narzędziem, które może ułatwić uczniom zapamiętywanie szczegółów przeczytanych treści i pomoże uporządkować wiedzę z różnych dziedzin także w dalszej nauce. Warto więc wykorzystywać lapbooki nie tylko w szkole, ale również w edukacji domowej.