Wokół Chrztu Polski – „Moje korzenie – poznaję, badam, obserwuję”

Uczniowie klasy IV a i b wzięli udział w innowacyjnych zajęciach, skupionych wokół tematyki chrztu Polski. Tym razem panie Sylwia Wysocka – Rykała oraz Aneta Łysiak zabrały swoich wychowanków do Kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Psarach.

zdjęcia

Tam z udziałem księdza Grzegorza Ograbisza odbyła się nietypowa lekcja, której celem było ukazanie znaczenia Chrztu Polski jako ważnego wydarzenia w dziejach narodu polskiego, uświadomienie roli tradycji i wiary oraz wdrażanie do podejmowania działań na rzecz swojej „małej ojczyzny”, poznawanie jej zasobów i dziedzictwa kulturowego.

Proboszcz parafii wprowadził uczniów w świat obrzędów począwszy od tych poprzedzających chrześcijaństwo, których pozostałości do dziś można śledzić w kulturze ludowej. Następnie dzieci aktywnie włączyły się w rozmowę na temat sakramentu chrztu i atrybutów z tym wydarzeniem związanych (woda święcona, paschał, świeca, chrzcielnica, biała szata). Wtedy to ksiądz odczytał fragment Pisma Świętego (Mt 28, 16-20)dotyczący ustanowienia sakramentu chrztu przez Pana Jezusa i przekazania Apostołom „ostatniego nakazu”, po czym wspólnie odnowiliśmy przyrzeczenie chrztu, a następnie obejrzeliśmy dokumenty kościelne prowadzone dawniej i dziś. W tym momencie rozpoczęła się kolejna część zajęć, podczas której dzieci wypracowały szereg cennych materiałów. Opisały wygląd ksiąg metrykalnych najstarszych dostępnych w parafii i tych spisywanych obecnie, analizowały dane w nich zawarte, określały rolę ksiąg, wyszukiwały nazwy zawodów popularnych w naszym regionie a także określały pochodzenie i znaczenie nazwisk zawartych w księgach.

Takie zajęcia poza murami szkoły pozytywnie wpływają na rozwój uczniów, kształtują ich postawę, a nacisk na działania praktyczne pozwala zweryfikować i pogłębić podstawy wiedzy i umiejętności. Dostarcza fantastycznych możliwości do rozwoju kreatywności, myślenia, zapamiętywania, kojarzenia faktów, koncentracji uwagi oraz zaangażowania na miarę swoich możliwości. Tego typu lekcje zapewniają różnorodność doświadczeń edukacyjnych, a myślą przewodnią innowacji jest łączenie przyjemnego z pożytecznym. Nauka przez eksperymentowanie uatrakcyjnia zdobywanie wiadomości. Ponadto podjęte działania były ważnym elementem twórczego spędzania czasu, dostarczyły wielu wrażeń i stanowiły okazję do twórczej ekspresji.


 

 

Pomoc psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna

"Sukces to Przedszkole w Przykonie"

"CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

Projekt "Równy start w przyszłość"