11 stycznia 2016 roku odbył się Ogólnopolski Kongres Terapii Pedagogicznej z Elementami Integracji Sensorycznej, w którym wzięły udział panie Aneta Łysiak i Sylwia Wysocka – Rykała.
Certyfikat dla Zespołu Szkół w Przykonie
Zajęcia prowadziły osoby niezwykłe, eksperci w swoich dziedzinach, m. in. w zakresie tyflopedagogiki, surdopedagogiki, oligofrenopedagogiki, psychologii, a także trenerzy i terapeuci oraz specjaliści z różnorodnych ośrodków pracujących z dziećmi o specyficznych trudnościach, czy to rozwojowych, czy edukacyjnych.
Ich wyjątkowość wynika z faktu, iż łączą profesjonalizm, praktykę oraz indywidualne, wieloaspektowe podejście do dzieci, otwartość na ich szczególne potrzeby .
Bezpośrednie uczestnictwo w wykładach, dyskusjach i zajęciach warsztatowych, czy wymiana poglądów były unikalnym doświadczeniem, pozwalającym zrozumieć dzieci, szczególnie te z trudnościami, które stawiają przed nami duże wyzwania. Prelegenci wielokrotnie podkreślali, jak ważne jest wczesne wykrycie wszelkich zaburzeń, także tych sensomotorycznych, które z czasem przekładają się na trudności najczęściej o charakterze dyslektycznym, czy są pierwszymi symptomami z zakresu spektrum autyzmu (są to zaburzenia percepcji słuchowej, wzrokowej, koordynacji sensomotorycznej, problemy z orientacją przestrzenną, motoryką, artykulacją, umiejętnościami matematycznymi oraz deficytami emocjonalnymi).
Uczestniczki poznały sprawdzone sposoby diagnozy, tajniki współpracy ze specjalistami i rodzicami. Wzbogaciły swój warsztat pracy o pakiet sprawdzonych pomocy dydaktycznych, wiedzę na temat nowości wydawniczych, propozycje zajęć z wykorzystaniem innowacyjnych metod pracy, podnoszących efektywność udzielanej dziecku pomocy terapeutycznej, m.in.: Biofeedback, metoda Tomatisa, czy Johansena. Nie brakowało propozycji do prowadzenia zajęć korekcyjno – kompensacyjnych z wykorzystaniem niestandardowych pomocy dydaktycznych znacznie skuteczniejszych niż karty pracy. Bardzo cenne okazały się „dobre praktyki”, porady ekspertów, czy też możliwość skonsultowania trudnych i ciekawych przypadków swoich podopiecznych, a także wskazówki specjalistów, co zrobić, by przyciągnąć uwagę dzieci, zaangażować je do pracy, a tym samym podnieść efektywność prowadzonej terapii. W obecnych czasach, w dobie komputerów, smartfonów, tabletów, fundamentem powodzenia w edukacji, terapii są właśnie najnowsze technologie, innowacyjne formy pracy, a także różnorodne pomoce. Uzyskany certyfikat zaś gwarantuje jakość usług oferowanych przez Szkołę Podstawową w Przykonie. To już kolejny dokument potwierdzający, jak ważną rolę odgrywa podmiotowe i zindywidualizowane podejście do dzieci, albowiem od 2012 roku szkoła realizuje Program Edukacyjno – Terapeutyczny Ortograffiti i szczyci się Certyfikatem Polskiego Towarzystwa Dysleksji.