„Nasze prawa – wspólna sprawa” – obchody Dnia Praw Dziecka w Szkole Podstawowej w Przykonie

Dzień 20 listopada już po raz drugi w Polsce obchodzony jest jako Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Wydarzenie to 7 listopada 2014 r., na wniosek Rzecznika Praw Dziecka, ustanowił Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, aby zaznaczyć, iż prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka.

zdjęcia

W naszej szkole podjęto wiele inicjatyw w ramach tych uroczystości:

  • przeprowadzono ankiety wśród uczniów dotyczące znajomości praw najmłodszych, ich przestrzegania we współczesnym świecie, czy odpowiedzialnego korzystania z nich, a także obowiązków dzieci w domu, szkole oraz wobec otoczenia,
  • podczas wywiadówki odbyły się prelekcje dla rodziców, przekazano im opracowane broszury pod hasłem „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”,
  • przeprowadzono lekcje wychowawcze oraz zajęcia warsztatowe, podczas których nie zabrakło dynamicznej dyskusji, merytorycznej argumentacji oraz konstruktywnych wniosków, (korzystano z materiałów zawartych na stronach internetowych, popularyzowano idee Korczaka, zachęcano do czytania jego utworów, wykonywano prace plastyczne oraz gazetki związane z tym tematem),
  • przybliżono dzieciom fragmenty twórczości i postać Janusza Korczaka – człowieka o wielkim sercu, bezgranicznie oddanego swoim wychowankom,
  • zorganizowano konkursy szkolne ph. „Jestem dzieckiem, mam swoje prawa”:
  • - w klasach I-III  uczniowie wykonywali plakaty, 
  • - w klasach IV- VI ulotki informacyjne,
  • wykonano gazetki w klasach i w holu szkoły oraz wystawę z pracami plastycznymi uczniów,
  • uczniowie stworzyli listę osób szczególnie zaangażowanych w sprawy dzieci, zasługujących na odznaczenie.

Przedsięwzięcia te miały na celu:

  • zapoznanie dzieci i młodzież z treścią dokumentów mówiących o ich prawach, w tym odpowiednich zapisów w dokumentach szkolnych,
  • uświadomienie uczniom znaczenia praw dziecka i konsekwencji ich stosowania w codziennym życiu,
  • zapoznanie z pojęciami: norma, prawo, obowiązek, odpowiedzialność,
  • kształtowanie postaw dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia odmiennych poglądów,
  • rozwijanie kultury i umiejętności współżycia w społeczności szkolnej,
  • wskazanie sposobów rozwiązywania problemów oraz trybu postępowania w sytuacjach trudnych, sytuacjach łamania praw dziecka,
  • kształtowanie wśród młodych ludzi postawy zaangażowania społecznego, a także umiejętności ekspresyjnego wyrażania swoich myśli, emocji, np. poprzez prace plastyczne wykonane różnorodnymi technikami i udział w dyskusjach,
  • włączenie przedstawicieli środowiska lokalnego w promowanie idei praw dziecka,
  • wyróżnienie najaktywniejszych działaczy na rzecz dzieci i młodzieży wśród lokalnej i szkolnej społeczności.

 Uwieńczeniem wszelkich działań była szkolna debata „Nasze prawa – wspólna sprawa”, z udziałem zaproszonych gości, którzy wystąpili w roli ekspertów. W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele klas IV-VI. Ponadto w spotkaniu wzięli udział nauczyciele oraz społeczność uczniowska. Młodzież w swoim przekazie wyeksponowała naczelną ideę „Nie ma dzieci – są ludzie”.

 Spotkanie to było okazją do zaprezentowania przez uczniów swoich praw, poglądów na ich temat, a także wymiany spostrzeżeń i przemyśleń. Rozmawiali na temat pozycji młodego człowieka w społeczeństwie, jego potrzeb, a także marzeń i oczekiwań wobec dorosłych. Uczniowie niejednokrotnie przedstawiali swe odmienne poglądy i stanowiska, odwołując się do listów pisanych przez dzieci do redakcji czasopism, sytuacji i problemów, z którymi borykają się na co dzień, m.in.:

  • prawo do odpoczynku a obowiązek nauki,
  • sytuacja dziecka, gdy rodzice decydują się na rozstanie,
  • prawo do wyrażania własnych poglądów a krzywdy „słowne” wyrządzane innym, zniesławianie np. przez Internet,
  • prawo do godnych warunków życia a trudna sytuacja materialna rodziny,
  • prawo do opieki zdrowotnej a sytuacja, gdy nie ma pani pielęgniarki w szkole, długi czas oczekiwania na pomoc lekarza specjalisty.

Dzieci podejmując dyskusję wykazały się ogromną dojrzałością i rozwagą.

Całość uroczystości stworzyła niezapomnianą atmosferę, pobudziła do refleksji, dostarczyła wszystkim wzruszeń, a także wzbogaciła wiedzę uczniów.

   Za swoje występy uczestnicy debaty otrzymali gromkie brawa, dyplomy i słowa uznania. Nagrody otrzymali również zwycięzcy konkursów zorganizowanych pod hasłem  „Jestem dzieckiem – mam swoje prawa”.

   Uroczystość miała wyjątkowy charakter, również dzięki obecności zaproszonych gości. Wyłonienie ich nie było łatwe, gdyż wokół jest, jak się okazało, wiele wspaniałych ludzi, dbających w wyjątkowy sposób o najmłodszych.  Uhonorowano szczególnie wyróżniających się przedstawicieli lokalnej i szkolnej społeczności. W gronie tym znaleźli się: Wójt Gminy Przykona – Pan Mirosław Broniszewski, Sekretarz Gminy - Pani Marianna Olejnik, Dyrektor Centrum Kultury Biblioteka Publiczna Gminy Przykona – Pani Ewa Banasiak, Dyrekcja Szkoły – Pan Zdzisław Nowak, Pani Maria Kolińska oraz Pani Ewa Dyrtkowska, pedagog szkolny – Pani Izabela Sieradzan, psycholog szkolny – Pan Roman Kacprzak, pielęgniarka - Pani Anna Rusek, oraz przedstawiciele Rady Rodziców. Eksperci otrzymali Certyfikat Strażnika Praw Dziecka. W ten sposób dzieci chciały podziękować za całokształt działań na ich rzecz, za okazaną troskę o ich dobro, a w konsekwencji poprawę jakości ich życia.

   Nie brakowało oficjalnych wystąpień przedstawicieli lokalnych władz. Jednak szczególne słowa wypowiedziała Pani Dyrektor, która podkreśliła, iż pragnie, aby nasza szkoła, tak jak dotychczas, była otwarta, ciepła i przyjazna zarówno dla dzieci  jak i rodziców. By każdy czuł się w niej bezpiecznie, odnalazł w niej swoje miejsce, a także warunki do realizacji swoich planów i marzeń. Życzyła wszystkim, by zawsze wracali do niej pamięcią wyłącznie dobrymi wspomnieniami.

   W naszej szkole tego dnia panowała atmosfera zrozumienia ważności podejmowanych tematów, a jednocześnie były to chwile pełne serdeczności oraz wzajemnej życzliwości. Fakt, że w takiej szkole dzieci czują się najlepiej podkreśliły słowa piosenki Natalii Kukulskiej „Prośba dzieci” oraz Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”.

Na twarzach uczniów malowało się wzruszenie i radość, natomiast rodziców rozpierała duma z pociech, które różnorodnymi występami uświetniły ten szczególny dzień.

   Na podkreślenie zasługuje fakt, że to właśnie różnorodność podjętych przez dzieci działań oraz współpraca i zaangażowanie uczniów, nauczycieli, rodziców, a także lokalnego środowiska przyczyniły się do zrealizowania wszelkich przedsięwzięć. Stało się to źródłem satysfakcji, radości i przyczyniło do wzbogacenia pracy wychowawczej szkoły oraz poszerzenia kompetencji, wiedzy i umiejętności naszych uczniów.

Ciekawe inicjatywy i działania, są dowodem żywotności oraz ponadczasowości korczakowskich idei we współczesnej szkole. Dzień ów obchodzony był u nas w szkole po raz pierwszy, ale sądzimy, iż wpisał się już w harmonogram szkolnych uroczystości. 


 

 

 

 

Pomoc psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna

"Sukces to Przedszkole w Przykonie"

"CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

Projekt "Równy start w przyszłość"