Uczniowie klasy II c Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Przykonie wzięli udział w ogólnopolskim konkursie „Szkoła na czasie, e-podręczniki w klasie!”zorganizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Biblioteki Pedagogiczne.
Celem konkursu jest: zebranie pomysłów na najciekawsze zajęcia edukacyjne wykorzystujące e-podręczniki zamieszczone na platformie www.epodreczniki.pl; podniesienie kompetencji nauczycieli i uczniów w zakresie pracy metodą badawczą i wykorzystywania e-podręczników; opracowanie bazy dobrych praktyk wykorzystania nowoczesnych technologii w szkołach. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu projektu – pomysłu na zajęcia edukacyjne wykorzystujące opracowane w Ośrodku Rozwoju Edukacji e-podręczniki. Temat „Zdrów jak ryba” zamieszczony na platformie edukacyjnej www.epodreczniki.pl oraz problem odżywiania dzieci były inspiracją do podjęcia szeregu działań przez uczniów klasy II c. Jedną z metod realizacji tematu był projekt badawczy, który składał się z 4 etapów: formułowanie problemu, planowanie, realizacja, prezentacja i ocena.
Przebieg działań:
1. Wprowadzenie:
- Formułowanie problemu dotyczącego odżywiania dzieci;
- Opracowanie harmonogramu działań;
2. Realizacja działań:
- Zapoznanie z problemem bohaterów e – podręcznika;
- Egipska piramida – ciekawostki historyczne, Egipt na mapie świata;
- Jak zbudowana jest Piramida Zdrowia?;
- Zabawa ruchowo-naśladowcza na świeżym powietrzu w ramach kinezjologii edukacyjnej – „Warzywa, owoce, tłuszcze”;
- Film na temat zdrowego i nieprawidłowego odżywiania, znaczenia ruchu w życiu człowieka oraz zapoznanie z zawodem dietetyka;
- Piosenka „Witaminki”;
- Samodzielne czytanie zasad zdrowego odżywiania;
- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu;
- Obejrzenie filmu podsumowującego temat;
- E – podręcznik inspiracją do podjęcia działań praktycznych:
o Nasza piramida zdrowia – układanie ilustracji z produktami spożywczymi oraz malowanie dyscyplin sportowych na właściwych poziomach piramidy;
o Wykonanie czapek kucharza;
o Wykonanie i konsumpcja surówki w ramach ogólnopolskiego programu „Śniadanie Daje Moc”;
3. Prezentacja i ocena:
- Samoocena na podstawie celów określonych przez uczniów podczas planowania.
- Prezentacja uzyskanych efektów.
Arleta Trzmielewska
koordynator działań